det flyter...ibland
Micke har spacklat tvättstugan idag så imorgon är den klar för slipning och inklädnad i väv. Vi ska sätta upp glasfiberväv och jag hittade en fin variant som heter vårregn. Den ska sen målas i mörkgrått och det ska helst vara klart innan plattsättarna kommer om ett par veckor. Borde hinna men man vet aldrig.

Tapeter på Julias rum är snart uppe, där inträffade dock en liten fadäs. Vi hade bestämt att fondväggen skulle vara där hon ska ha sängen och jag trodde att även Micke informerats om detta. Jag tog Gottfrid med mig till Kupolen på eftermiddagen för att fördriva tiden men hann knappt dit förrän telefonen ringde. Det var Micke som undrade om jag verkligen räknat rätt på julias fondtapet, det blir ju en hel rulle över.
"jaha, du har satt upp den nu?" frågade jag.
Ja jag har satt upp 3 våder här vid fönstret!! Svarade han.

Jag trodde han skämtade men det gjorde han inte, han hade satt upp tapeten på fel vägg.
Vi dividerade en stund och kom fram till att tapeterna skulle väck från fönsterväggen och placeras på den andra väggen för att inte damen som ska bo i rummet skulle gå bananas.
Damen i fråga ringde dock och meddelade att det kanske inte alls skulle bli så tokigt att ha tapeten på fönsterväggen, men då var det för sent och Micke hade dragit ner tapeterna redan.

Vi, jag och Damen, for iväg till huset för att konferera med målaren och det slutade med att fondväggen placerades vid fönstret!! Han fick alltså dra upp tapeterna igen på samma ställe dom han nyss dragit ner dom från.

Så kan det gå och fortsättningsvis är Målaren M uppmanad att ringa mig innan han klafsar upp fondväggar här och där, hahaha!

Vi har en liten plan också, vi har bestämt oss för att tapetsera några rum färdigt och sedan sätta dit taklist i de rummen så att det är klart och man slipper ha all listning kvar. Golvet kan vi börja lägga nästa vecka och vi börjar i de rum som nu är tapetserade. Till sist golvlisten på och sen är de rummen klara och vi kan fortsätta med resten.
Det blir ohållbart att köra en sak rakt över, man måste variera arbetet för att stå ut så vi kör några rum i taget och gör dessa helt klara innan vi fortsätter. Det känns som en bra plan, åtminstone just nu.

När golven och tapeterna är klara ska snickarna sätta in garderober, inner dörrar och sala fönster och elektrikern ska slutföra sitt jobb.

Vi bestämde oss även för att OCAB får komma och mäta fuktigheten i plattan nästa vecka så att vi är garanterade att alla försäkringar och liknande gäller när plattsättarna kommer och gör badrummen och tvättstugan veckan därpå. Det kostar oss några tusen extra men kanske är billigt i längden då det kan bli kostsamt om plattan inte skulle vara ok och fukten stängs in under tätskiktet och klinkersen.
Vår KA (kvalitetsansvarige) rekomenderade att vi gjorde det, det var en bra och relativt billig garanti så vi får väl tro på det.

På Lördag tar vi dock lite semester från hus och bygge och far på kryssning.
Barnen förtjänar att komma iväg på någonting och vi själva måste hitta ny energi för att orka med upploppet. Vi åker till Stockholm Lördag morgon, tar båten på kvällen och kommer hem Söndag kväll.
SKÖNT, ska det bli.
Anna

Hej

Låter som ni har fullt upp! Hoppas båtresan blir bra och att vädret blir lite bättre för här i huvudstaden regnar det mest nu. Vi ska också på tur nu av samma anledning som ni, barnen ska få göra nåt annat än flytta i sommar:-). Vi trivs oerhört bra i nya huset och när jag läser din blogg är jag rätt nöjd över att vi valde att få huset helt färdigt, så när som på ett badrum...

Ha det!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress