ris och ros
Så där ja! Nu ska här beställas badkar och dusch, har fyndat på Internet och hoppas att det blir bra.

Har annars ägnat de senaste dagarna åt lite praktiska saker. Har bokat in Elektrikern till v 38, VVS:en kommer samtidigt, Kakelgruvan ska snart komma och påbörja sitt arbete i de torra utrymmena som ska kaklas och klinkas.
Ringde idag även Borlänge energi och vår elektriker som måste in med en föranmälan för elabonnemang. Fixat med banken och som sagt beställt badkar.
Måste ge en ros till vår bankkontakt. Hon är kunnig, trevlig och tillmötesgående. Har full koll på byggprocessen och det har varit ett stort stöd och hjälp för oss som är helt novisa.

Mycket är det innan inflytt och man hoppas inget blir avglömt. Vi har upptäckt under resans gång att informationen man får är ganska bristfällig och man måste som byggherre vara vetgirig, ringa, fixa och dona mycket själv. Åtminstone när man som vi, har delad entreprenad. Vi har köpt 3 snickarsteg från FH-villan men gör 2 steg själva samt målning och golv. Detta, upplever vi, har gjort processen ganska krånglig och man vet inte riktigt när man ska gå in och göra vad. Det finns ingen bra beskrivning på detta och ibland (ganska ofta) har det känts som att vi varit i fel ände.
Vi har fått ta reda på det mesta själv och då vi aldrig byggt hus tidigare är det svårt att veta hur saker och ting går till. Mycket hjälp har vi fått av blivande grannar och andra nybyggare.

Under sommar och semestertid har det funnits dåligt med folk att fråga. På FH-villans kontor har de haft ytterst lite personal och hantverkarna har haft semester. Jag missunnar ingen semester men skulle ha uppskattat att det funnits någon sorts "helpdesk" att ta kontakt med vid frågor. Det känns inte roligt att behöva störa hantverkare och andra på semestern med vad som kan tyckas enkla frågor.


Ett annat minus och faktiskt ett litet problem har varit att alla saker kommit månader för tidigt. Det innebär att allt måste lagras och det tar plats, spiller mycket tid då man får ägna timmar åt att flytta runt grejer för att kunna arbeta med ytskikten. Grejerna som flyttas runt riskerar ju dessutom att bli kantstötta och gå sönder.

Annars har vi haft bra hantverkare i det stora hela, några små missöden dock men i stort har det varit bra. Fiskarheden har varit hjälpsamma och tillmötesgående när vi kontaktat dom.
Men som sagt en del saker hade kunnat vara tydligare och bättre uppdelat. Sen ska man ju ha i åtanke att vi fått mycket information och allt får ju knappast plats i en gammal hjärna så vi kan ju faktiskt ha missat information på grund av platsbrist i kontoret också. haha
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress