huvudbry
Ja, precis som rubriken lyder så har jag fått huvudbry. Det gäller vår kamin.

just nu ser den ut så här:



men den ska målas och bli så här fin :



Lätt som en plätt trodde jag. Men där hade jag fel. Skarvarna ska spacklas med ett fix som är medskickat. Det ska blandas och läggas på för att sen slipas och målas.
Jag blandade fixet efter anvisningarna och resultatet blev vällingliknande konsistens. Väntade en stund och vällingen tjocknade på sig och jag kunde börja lägga på det på skarvarna. Efter ett par minuter var dock sörjan plötsligt jättetjock och hård och omöjlig att arbeta med.

Jag blandade flera gånger och hade till slut lyckats kladda på skarvarana runtom.

Igår skulle jag då putsa av överflödet för att sedan måla. Då upptäckte jag att fixet spruckit, framförallt på de ställen där jag lagt på det sista innan det hade härdat och inte kunde arbetas med.
Jag fick ta en spackelspade och hacka loss de lösa bitarna.

Den står alltså fortfarande omålad och jag efterlyser råd. Är det någon som har en murspis som vet om man kan använda vanligt spackel istället för det svårarbetade fixet som härdar på ett par ynka minuter??

Vi vill ju börja elda i vår kamin och just nu känns det som att det hade varit bättre att ta en täljstenskamin som är färdig att elda i direkt efter montering.

Nåväl den blir ju (förhoppningsvis) fin när den blir klar.

Vi har fått det klart i stora badrummet också och listningen fortgår. Vi tar rum för rum och barnens rum är helt klara nu, likaså båda badrummen och tvättstugan. Nu står köket på tur och det ska bli roligt att få det helt klart.

Jag är evinnerligt glad att vi är klara utomhus nu när det börjar bli kallt. Åkte förbi ett annat nybygge i morse när jag var till ishallen och där verkar de ha gjort tvärtom. De har flyttat in och allt ser klart ut inne men panelen är inte på ute. Det höll de på med idag och det såg KALLT ut.

Vi har firat födelsedag idag också. Micke fyllde x antal år och det firades med tårta och en liten present. Gottfrid sjöng ja må du leva uti hundrade år när vi åt tårta och nyss när hörde jag honom ropa i sömnen inifrån sitt rum och när jag kom in sjöng han "ja må du leva".... I sömnen ....haha

Han har förövrigt varit full av energi som vanligt och det innebär att jag inte direkt kunnat vara effektiv vad gäller husarbetet. Man får ideligen avbryta för att hjälpa honom med diverse göromål och för att uppfostra honom....hm, undrar just hur länge trotsåldern sitter i.

I helgen har han börjat med ett nytt uttryck när han inte får sin vilja igenom. Han ger oss den vanliga "dasken" och får då naturligtvis gå till rummet och tänka över sina hyss. Iväg till rummet har han också gått och på vägen dit gormat "Typiskt.....Åhhhh...Typiskt... du é dum!!!"

Vad månde bliva!
Marillo

Oj vad fin kamin - den gillade vi båda här hemma :-)Den kommer nog att ge mycket värme och mys - hoppas ni får ordning på måleriet och spackling - visste faktiskt inte att det var så mycket jobb "bakom" en sådan.



Lycka till.

Ha en bra vecka..

frida

tack Marillo! Jo den blir jättefin när den blir målad och nu har vi fått besked från frykbergs hur man gör. Förresten, jag brukar läsa din blogg men nu är den lösenordsskyddad. Om du tillåter att jag fortsätter följa den så kan du ju skicka ett personligt meddelande på facebook :)

Marillo

Halloj. Vad skönt att ni fått hjälp med hur man gör :-) Jo min blogg ja ;-) den var lösenordskydad ett tag - men mest för att det var nån skum människa som var in trettioelva ggr - mysko och jag ville gärna veta vem det var - men jag orkade inte lägga ner nån energi på det :-) så den är "öppen" sen ett tag :-) Så vassego och hälsa på ;-) Så kanske jag kan få göra det i verkligheten ;-)

Ha det gott..

frida

vad kul, då ska jag "hälsa på" på bloggen. Du är välkommen hit, det är ju inte så långt från er.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress