Frustrationer och härligt höstregn

Frustrationerna får asfalteringen stå för, eller ska man säga "den sk asfalteringen". Usch orkar inte ens skriva om det nu, återkommer........

Regn har fallit över stan hea dagen idag. Så härligt säger jag och vet att jag riskerar en idiotförklaring.
Jag är en riktig höstmänniska. Älskar när hösten kommer och lugnet lägger sig. MAn kan stilla sig inne, behöver inte jaga sol och nästan ha dåligt samvete om man inte åker till stranden, eller sitter på altan och svettas. Visst, det är också underbart men sommaren går så fort och kan vara riktigt stressframkallande, framförallt när inte vädret är bra.

På hösten får vädret vara dåligt, man får pyssla inne, man kan tända lite lampor och levande ljus, tända en brasa och varva ner lite. Luften går att andas och man kan sova utan att vakna i svettkladdiga sängkläder och dessutom bjuer hösten på de allra vackraste färger i naturen.

Har funderat på att plocka lite bär, har dock inte kommit till skott och snart lär det väl vara för sent. I frysen finns dock flera lådor med hjortron som min snälla pappa plockat. Skogens guld, verkligen gott och får mig att minnas Julen hos mormor och morfar med glass, grädde och hjortronsylt till efterrätt.


Jag har ägnat mig åt lite små projekt här hemma. Tänk att man har alltid små projekt på gång.
Ett gammalt linneskåp har fått ny färg. Det var fint som det var också men hade fått lite fläckar och fula märken. Det målades vitt med lite "skavsår" och fick sällskap av en liten spegel i samma stuk. Blev riktigt bra om jag får säga det själv.

Målade tavellister idag till Gottfrids rum. Hans rum har varit jättetråkigt och var i behov av lite piff. Är inte riktigt klar därinne, lite schabloner på väggarna hade jag också tänkt och han skulle behöva en byrå att ha sina kläder i. Nåväl, röda hyllor och lite roligare gardiner är i alla fall en start.

Häck har vi också börjat fundera på, åtminstone till baksidan av huset, för att minska insynen lite. Måbär eller syren är det vi, eller åtminstone jag, funderar på. Ganska svårt att hitta bra häckar som trivs i den här växtzonen faktiskt. Syren är ju väldigt fint, Måbär är mest grönt.....ja vi får se vartåt det lutar.

Nu ska jag snart ta min skabbiga hals som har gjort ont ett par dagar och gå och lägga mig. Hemma och vabbar har jag varit sedan Måndag em. Gottfrid har svinkoppor. Han har fått penicillin idag så snart kan han gå till dagis. Han längtar!

AnnLo

Håller med dig min vän.. hösten är härlig. Helst om man får sitta i soffan med tända ljus och mysa.. Fnissar när du skriver om växtzoner.. här uppe växer då INGET!!

Hoppas ni är friska snart, för då kommer jag!

Ses snart ! Kramen

Eva B

Håller också med dig, hösten är mysig och känns mer avstressat då. Har dock haft en kanonsemester som slutar idag, arbetet kallar på måndag. Skulle jag vara du skulle jag sätta en syren häck, fantastiskt fint. Valde själv för ett par år sedan en häggmispel vilken är snabbväxande men ser lite tanig ut, hoppas den tar sig. Krya på er och så hoppas jag vi ses snart. Kram Eva

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress