Med risk att skapa ramaskri...
...ska jag nu ge mig in i debatten "frukt i skolan". Detta är min blogg och jag bestämmer själv vad jag skriver ni bestämmer om ni vill läsa. 
 
Jag ska inte bli långrandig och jag påstår mig veta hur det är att ha dåligt med pengar. Jag har själv varit ensamstående med två barn och samtidigt studerat med studiemedel. Det var inte fett kan jag lova.
När jag träffade Micke så levde han på i stort sett ingenting, en säck potatis, morötter och lök och kanske lite havregrynsgröt...det räckte till mat i en månad för honom. När han hade barnen så serverades dock inte detta enbart.
 
Jag vet att vissa perioder i livet måste man prioritera och ibland kanske man inte alls har några pengar kvar när hyra osv är betalt. 
 
Men, jag må vara naiv och orättvis i mitt resonemang, jag är av den övertygelsen att inget barn i Sverige behöver svälta...jag tror faktist inte det.
Jag har fått prioritera, Micke har fått prioritera. Att äta potatis, morötter och gröt som enda kost har inte barnen någonsin behövt göra. Barnen har fått ordentlig mat, frukt och grösnaker, 
Barn behöver allsidig kost, vitaminer och mineraler. Om det nu står i skollagen att skolan är skyldiog att servera näringsriktig mat så måste det väl ändå finnas en lag på att föräldrar ska ge sina barn detsamma.
Såg i samma forum att någon tyckte det var hemskt med matsäck också. De skickade med ungarna matsäck för 100 spänn per gång??  Hur nödvändigt är det....
 
Gottfrid har med sig en liten termos varm choklad, en liten macka och ev en frukt eller en morot. Kan det kosta 20 spänn max!! Jag hade glömt matsäcken en gång men han var lika glad för det, han hade ju ia alla fall ett äpple med sig. 
 
När jag levde själv med mina två tjejer var dom små, om vi inte hade frukt hemma så hade vi alltid tex morot. Köpte det som var billigt. 1 kg morötter för 5 spänn, clementiner för 10 kr kilot, äpplen för 10 kr kilo, korgar med kivi kan man vissa perioder få för 10-15 spänn 
 
Alla dom här som säger att de inte har några pengar kvar till frukt, unnar dom sig verkligen ingenting själva. 
Cigaretter, en flaska vin, ett tuggumipaket, en tidning, en chokladbit, kaffe.......
 
Jag vill verkligen inte döma någon, jag förstår om det är någon som tar illa upp, jag förstår att jag kan ha gått över gränsen, men jag förstår INTE resonemanget att skolan har allt ansvar för barnens näringsintag och därför behöver inte föräldrarna ge barnen näringsrik mat och där ingår väl ändå frukt. Trodde det hörde till föräldraansvaret. 
Jag tycker det är ett privilegium att de får lagad, bra mat i skolan, Det är inte överallt man får det, behöver inte åka längre än till Norge. 
 
Vi har 6 barn ska jag tillägga....
 
 
 
 
 
Marillo

Håller med dig där helt och fullt. Och när det här var på tapeten på FB så tog jag upp det och den debatt som varit i tidningen.
Och herre jisses vilken debatt och kritik jag fick på mitt inlägg..

Jag håller med DU och jag har 5 barn you know :-)
Ha en skön helg..

Marie

Självklart är det föräldrarnas ansvar att se till att barnen får en allsidig kost. Jag tror (kanske naivt?)att inget barn behöver svälta i dagens Sverige. Hur sa han igår? Mikrovärmda fiskpinnar för "att barnen skulle få hemlagat"!

Malin b

Jisses du måste ha läst mina tankar. Bra skrivet :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress