Livet går vidare
Allt är inte rosor och igår var en jobbig dag. Som studentansvarig på jobbet var jag med och tog mitt ansvar. Att handleda sjuksköterskestudenter är ett roligt uppdrag. Men i uppdraget ingår ett ansvar att bedöma huruvida studenten uppfyller målen. För första gången på mina 10 år som ssk var vi tvungna att ge betyget icke godkänt. 
Tungt, ledsamt, såklart knäckande för studenten och ett fruktansvärt jobbigt beslut. Men det fanns inget annat alternativ. 

Tragiskt är det också att det först i termin fem, med bara en termin kvar, visar sig att kunskaperna, ssk-tänket, ansvaret och mognaden inte finns där. Många handledare drar sig för att underkänna pga trasslet som uppstår. Jag anser att klarar man inte att underkänna någon som inte uppfyller målen så är man ansvarslös och ska inte vara handledare. 


För övrigt stressar jag vidare. Handlat julmaten idag, det mesta i alla fall. Tig mig också tid för en mysig fika hos julia efter jobbet. Hon hade bakat lussebullar och dom var supergoda. 





Så stolt över mina tjejer och vad de har blivit. Självständiga, kloka, trevliga, ansvarsfulla och omtänksamma. Dom jobbar, klarar sin ekonomi trots att det är kärvt emellanåt, jobbar OCH går i skolan fixar och donar, älskar att hjälpa till med lillebror. 
Är så tacksam och glad att dom finns i mitt liv. 💕

Jaha, en annan viktig person i mitt liv är på andra sidan jordklotet. Marie och familjen firar jul i Thailand i år. Jag önskar dom en underbar resa. 

Nu börjar det bli dags att sova. Imorgon blir det jobb och sen köttbulls tillverkning 😀

Marie Hysing

Hej från andra sidan! Tycker du är modig och ansvarstagande som studenthandledare. Hade varit enkelt att sätta "ok" stämpel på studenten och gå vidare. Men det hade ju inte hjälpt någon...
Här är det molnigt men varmt. Klockan är mitt i natten här men borde vara kring 20.30 hemmavid. Tror jag sover en stund tä!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress