Hata dieter
Det slår mig ofta, det här med olika dieter är ett ämne som ofta är på tapeten. 
Jag är inte mycket för dom ska jag säga. Att helt utesluta något ur kosten är rent idiotiskt i mitt tycke. Notera: Mitt tycke, alltså inget vetenskapligt belägg alls. 

Övervikt, ja det är ju inte bra för det mesta men jag tycker ändå inte det finns anledning att gå på diet. Vad jag tänker på i huvudsak är lchf! 

Helt utesluta kolhydrater..... Blä säger jag. 

Nej gott folk, varierad kost, kolhydrater, proteiner, fett, vitaminer och mineraler. Det är det som är grejen och framförallt att anpassa portionerna efter hur man rör sig och förbränner. Ät för bövelen! 

Däremot är jag ingen idiot. Jag fattar att överdrivet intag av socker och onyttigheter inte är bra alls. Men man behöver ingen diet, det är jag övertygad om. 

Nej, laga mat från grunden, kött och potatis, grönsaker och frukt, en och annan korv med bröd har ingen dött av, och att unna sig nåt gott emellanåt är väl för fasen inte fel. 

Vi beläggs med så mycket dåligt samvete hela tiden. Vi får inte och vi bör inte och vi ska inte. Med sunt förnuft behöver vi inte sluta att unna oss god och bra mat. Ingen unge har heller dött av saft och bulle nån gång ibland. Sen kan jag hålla med om att det petas in en massa socker i smyg i både det ena och det andra och som den välkända godisråtta jag är så kan jag tycka att det är väldigt onödigt. 

Vart vill jag komma med detta då? 

Jo, lagom är bäst. Ät lagad, varierad mat, frukt, grönt och unna er nåt gott ibland. Se till att få lite motion och försök få en balans mellan maten och motionen så är det egentligen ingen frisk människa som behöver gå på nån särskild diet. 
Sen vet jag att många av medicinska skäl måste utesluta vissa saker men det är en annan sak. 

Må bra helt enkelt! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress