Ont det gör ont .......
Jag måste ta tag i min kropp. Den gör ont. 
 
Innan jag krashade tränade jag ganska mycket, allt är givetvis relativt men 3-4 gånger i veckan. Joggingrundor, styrketräning, skidor och cykel, lite blandat. Från slutet av November 2017 har jag inte tränat alls. Inte vad jag kallar träning åtminstone. 
Promenader och någon enstaka cykeltur har det blivit. Jag har gått från att känna mig stark och frisk till svag och klen. Vissa dagar får jag verkligen anstränga mig för att ta mig runt promenadrundan, den tar allt från 35 minuter till en timme beroende på dagsform. 
 
Jag har försökt vid några tillfällen att träna lite styrkeövningar hemma, Jag känner ju att jag skulle behöva men orken har inte räckt. Jag blir fullständigt uttröttad med sjukdomskänsla och hela köret. Det har varit lite knäckande faktiskt. 
 
Men nu har jag fått nog av värkande axlar, nacke, rygg och armar. Det måste finnas nåt man kan göra för att stärka kroppen utan att behöva bli helt utslagen efteråt. 
Jag går på regelbunden massage där man med laser och tryck på triggerpunkter försökt lossa på spänningarna. Det håller i bästa fall en vecka innan jag är som ett skruvstäd igen. Jag stretchar och försöker tänka på att slappna av i käkar och axlar. Men nu har jag i stort sett konstant värk.
 
Nästa vecka har jag bokat tid med sjukgymnast för att få hjälp med träningsprogram eller liknande. Det måste ju kunna gå att få igång även en sån här stel gammal kärring.
 
Jag ska prova ny kudde också, för tredje gången. Kanske blir det tredje gången gillt. 
 
En annan sak som jag tror har att göra med att jag spänner mig är att jag har en irriterande sveda i munnen.
Det känns hela tiden, mer eller mindre, som att jag bränt mig på tungspetsen. Även sveda och en känsla av svullnad på insidan av överläppen. Jag misstänker, utifrån vad jag försökt läsa mig till, att det beror på att jag pressar tungan mot gommen. Vaknar på morgonen och får nästan spetta loss tungfan. Kommer på mig ofta ofta även under dagtid och försöker verkligen tänka på att slappna av i ansiktsmuskulaturen, Om jag haft mer aktivitet än vanligt och om jag sovit sämre eller är extra trött så blir svedan i munnen värre och då får jag även blåsor. Fruktansvärt irriterande. 
När jag tänker tillbaka så har jag faktiskt haft problem med munslemhinnan sedan flera år tillbaka. Vintern 2015 hade jag konstant blåsor i munnen hela vintern och sedan dess har det kommit och gått. 
 
Så sveda i munnen och värk i överkroppen, så sammanfattar jag dagen krämpor.
 
Nu får vi lite upplyftande besök, Julia och Niklas är sugna på glass. Och är det nåt vi alltid har här hemma så är det glass. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress