Måndag
Ännu en helg har förflutit. En tung sådan, blev mycket förra veckan. Samtal husvagnsförsäljning, massage. Ja det tog ut sin rätt. Meeen jag tragglar på med mag andning, vila, lite sol, lite skugga osv. 

I Lördags gav jag mig dessutom in i en diskussion på Facebook. Brukar ignorera dumma inlägg, det skrivs så mycket dumt och ogrundat där så det är sagolikt. Men i lördags lackade jag ur ordentligt. Ett inlägg om vilka hjältar de rullstolsbundna är, hur de får kämpa för sina rättigheter för att kunna leva ett normalt liv, från födseln har de fört ett krig mot myndigheter som, istället för att besluta med hjärtat, tar den enkla vägen och dopar deprimerade med mediciner. 

Jo så skrevs det, och jag såg rött. 

Som att depression är en påhittad diagnos då den inte syns, till skillnad från om man är rullstolsburen. 
Med all respekt för rullstolsburna förstås, jag är inte mer korkad än att jag förstår att det krånglar till livet och att rätten till assistans prövas in absurdum osv. Jag motsäger inte detta. Det jag reagerade mot var att personen i fråga vågade påstå att deprimerade är dopade med mediciner. 

Alla som hängt med någorlunda i allmänbildningen vet nog att depression är en sjukdom som många gånger är dödlig. Jag anser att en person som lyckas ta sig igenom en depression med livet i behåll är en riktig hjälte, precis som alla som utsätts för och tar sig igenom svårigheter i livet. Rullstolsburna eller inte! 
Och att de skulle vara "dopade" med mediciner.... vad är det för trams och förnedring. Rätt medicinering kan vara en skillnad på liv och död. Och det är legitimerade läkare som ordinerar medicinen, INTE myndigheterna. 

Ja jag svarade och fick en lång ursäkt. "Det var inte menat så osv" 
Nej det är just det. Vi försöker lära barnen hantera sociala medier men vi kanske skulle börja med oss vuxna först. 

Så husvagnen då, från det ena till det andra. Den är såld till en trevlig familj och den får nu se lite andra vyer på Idre camping. 

Imorgon ska vi hämta vår nya pärla, en Ametist från Sandviken. Det blir så himla bra och jag har redan börjat planera för några dagar i skogen. Tänkte att vi kan dra den till säfsen några dagar i sommar. Micke jobbar, Gottfrid hoppar studsmatta på snowcamp och jag kan utöva mindfullness i skogen. Det är en liten plan framöver😅
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress