Medberoende
Medberoende förknippas ofta med drogmissbruk av olika slag. Men beteendet återfinns i så många andra situationer. Ett medberoendebeteende handlar om att inte tycka sig vara "Good enough", att värdera sig själv genom prestation, att anpassa sig till en destruktiv situation så att det onormala till slut blir normalt. Det här orsakar till slut psykisk och fysisk ohälsa hos den som är medberoende. 
 
Jag kan väl säga att under de senaste åren med en utmattning bakom mig, en uppslitande skilsmässa, upprepade svek, så har jag jobbat hårt för att förstå mig själv och hur jag fungerar. 
Det är ingen lögn att påstå att jag uppfyller de flesta kriterier för ett medberoende beteende. 
 
Några vanliga symtom på medberoende är:
 
  • Negativ självbild och låg självkänsla. Att man inte är tillräckligt bra, att man inte har känsla för vad som gör mig till den jag är dvs att man inte har någon känsla för sig själv. 
  • Man sätter ofta andras intressen före sina egna.
  • Man ser sällan till sina egna behov utan anpassar sig till andras humör och vilja. 
  • Man tycker sig ha ansvar för och engagerar sig överdrivet mycket i andra människor och deras problem. Så till den grad att man förminskar sig själv till ingenting. 
  • Empatisk, en empat sviker inte ett förtroende, är inte otrogen, känner av andras känslor och gör allt i sin makt för att underlätta, uppmuntra, ta hand om och engagera sig i andra. 
  • Som medberoende försöker man även styra andras destruktiva beteenden genom att "Gjuta olja på vågorna", man krattar och sopar för att minimera skadan. 
  • Har svårt för känslor och intimitet. Har lärt sig under lång tid att trycka undan sina känslor och bär istället ofta ständigt på en inre stress, oro och ångest. Man vet helt enkelt inte hur man uttrycker känslor på något annat sätt. Och att visa sig arg, ledsen eller whatever, blir väldigt tabu. 
 
Jag har mycket av det här, det ska jag erkänna. Jag bär på enormt mycket skuld, skuld som inte är min egentligen. Men det surrar ständigt  tankar som om jag hade gjort si, eller om jag hade gjort så så hade det där obehagliga kanske inte hänt. Jag borde ha kunnat gjort mer för att skydda, för att förhindra osv. Detta trots att ansvaret ligger hos någon helt annan än mig. 
 
Jag tror det här är vanligare än man kan ana. Många är vi som bär någon annan människas skuld. 
 
Men genom att jag blivit medveten om hur jag själv fungerar så har jag också möjlighet till förändring. Jag tar hjälp för detta och det kommer inte vara klart på en kafferast. Men genom att prata, och skriva om medberoende som beteende och hur det påverkar oss och vilken ohälsa det skapar hoppas jag kunna nå ut till någon eller helst några. Att medvetandegöra och lyfta jobbiga saker kan bidra till förändring, om än ack så liten. 
 
 

Some days I feel I'd make a good sunset

Some days I just don't wanna give up yet

Some days it's hard to breathe

Some days I'm over being me

Some days, some days, some days

Some days I try my best to seem happy

Some days this place seems better off without me

Some days I'm overwhelmed

Some days I'm lost inside this hell

Some days, some days, some days

Some days I wonder what it's like To live an ordinary life

Maybe I won't feel this way Some day

Some days I feel like everyone hates me

Some days I question, "Why would God create me?"

Some days I'm holding strong

Some days I'm barely hanging on

Some days, some days, some days

Some days I wonder what it's like To live an ordinary life

Maybe I won't feel this way Some day

Some days I wonder what it's like To live an ordinary life

Maybe I won't feel this way Some day

Writer(s): Marshall Morgan Lyrics powered by www.musixmatch.com
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress