Äntligen är höstlovet över
Allvarligt talat, lovet är över och vi kan slappna av. Eller åtminstone jag.
 
Skönt för barnen med lov säger alla. En plåga för föräldrarna säger jag. Inte att ha barnen hemma såklart men däremot det här ständigt dåliga samvetet som kryper sig på. Och det uttråkade barnet som hamnar framför datorn när kompisarna  är på resor och roliga aktiviteter. Den sjukskrivna mamman med noll och ingen energi och den arbetande pappan som faktiskt måste jobba för att få semesterdagarna att räcka till.
 
Det lovet menar jag. 
Det lovet är inte skönt för någon. 
 
Att finnas hemma blir såklart förvirrande för den lediga 11-åringen. Mamma är hemma men inte i form för aktivitetsfyllda dagar. Mamma är sjuk, måste vila flera timmar om dagen, har ont i huvudet, orkar inte med ljud, orkar inte med aktiviteter annat än promenad osv. Otaliga gånger får jag förklara om hjärnan som är trött, orken som inte finns, om jag vore frisk skulle jag jobbat etc etc. 
 
Dåligt samvete, en känsla av att inte vara en fullvärdig mamma, ja ni fattar. 
Mathållningen blir önskekost pga bristande ork. Fryspizza, hämtmat, korv med bröd ......så vi kör lite dåligt samvete på det också. Näringsfattigt och fel.....MEN ungen har överlevt och varit rätt nöjd över veckans matsedel. Alltid nåt!
 
Agnes räddade Tisdagen med en bowlingmatch. Sen hängde jag med på en lunch på Tacobar som efterföljdes av skoinköp. 
Onsdagen gick fetbort, jobbmöte på förmiddagen slukade ALL min energi den dagen och förmodligen låg jag redan på minus på energikontot efter Tisdagens shopping. 
Resterande Onsdag gick åt till vila, huvudvärk fullständig utmattning. 
Torsdagen tog vi oss i kragen och åkte på utflykt till gruvan. Guidad visning, ett kort besök på museet och lunch på Max. Ungen nöjd, vi hade mysigt, det blev en bra förmiddag och samvetskontot kunde fyllas på lite. Efter det skjutsades pojken till en kompis. Och jag kunde åka hem och dra täcket över huvudet. 
 
Igår bestämde vi oss för att gå på vädret. Det var riktigt skitväder och dagen tillbringades inne. Dator för Gotte och mycket vila för mig. Måste säga att det är kluvet det där med datorn. Å ena sidan vet jag att han blir stressad i hjärnan av det och att det inte är hälsosamt. Å andra sidan....han spelar med kompisar över nätet och det är på nåt vis så de umgås mycket nu för tiden. Och vad ska ungen göra när vädret är piss, morsan är utmattad, kompisarna bortresta?
 
jag åkte på Yoga på eftermiddagen. Provade Viryayoga, lite mer fysisk yoga men fortfarande i en lugn miljö. Passade mig utmärkt och det verkar som att kroppen tålde det hyfsat. Sååå skönt. 
Micke och Gottfrid åkte till frisören och skalade av sig lite hår. 
Gottfrid har fått min kalufs. Har MASSOR med hår och vill helst vara kortklippt. Frisören på hagalund hajjade detta och Gottfrid var riktigt nöjd med resultatet. (han vill dock inte vara med på bild här på bloggen)
 
Men nu är alltså lovet slut...HALLELUJA!
 
Jag älskar mitt barn, vill absolut umgås med honom, men jag tycker inte om lov för lovens skull. Och den här årstiden när det finns noll och inget att göra ute. Och det är ingen femåring som älskar att krypa upp med mamsen i soffan. Nä det är en förpubertal 11 åring som eftersträvar action i tillvaron. Och sorry men jag är inte så mycket för action för tillfället.
 
Så vi firar att lovet är slut och ordningen återställes.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress