KEDS
Har ni hört talas om KEDS?
 
Karolinska Exhaustion Disorder Scale är utforskat för att ge en fingervisning om vart man ligger i stressnivå och risken för utmattningssyndrom. Jag har gjort den ett par gånger hos läkare och terapeut. Första gången fick jag 37 poäng. 18 poäng sägs vara gränsen för när man riskerar att drabbas av utmattning. Det är inget diagnosverktyg utan används mer som en fingervisning vartåt det lutar. 
 
Jag gjorde den igen idag, vissa saker har absolut blivit bättre, På en av frågorna fick jag faktiskt bara 1 ynka poäng. Men även om jag verkligen tänkt till för att vara ärlig mot mig själv, inte överdriva, inte underdriva, så hamnar jag likt förbaskat på 35 poäng. 
 
Gör testet, värdera dig själv, omvärdera ditt liv om det behövs och ta ett krafttag för att minska stressen. Gör dig själv den tjänsten. Tro mig det är inte värt det, inte en sekund. Och jag kan garantera att ingen kommer tacka dig för den uppoffringen.
 
Nu låter det som att ser mig som ett offer och att det är någon annans fel att jag hamnade här. Det är det ju såklart inte. Vi har alla ett eget ansvar att sätta stopp, dra gränser och ta hand om oss. Vi behöver bara förstå det innan det gått för långt. 
 
Googla KEDS och gör testet, fortsätt leva utifrån det resutlatet, gör vad som krävs för att DU ska må bra.
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress