kumminet

Började som en byggblogg där jag bloggade om vårt livs största projekt: husbygge och det mesta runt det. Nu har vi flyttat in i huset men jag fortsätter blogga om ditt och datt runt hem, familj och livet i allmänhet.

Nygammalt

Publicerad 2015-03-29 20:50:27 i Allmänt,

Letar bil!! Vilken djungel det är och vilka jäkla priser!!!
När vi säger vilket pristak vi har så fnyser dom nästan, försäljarna. Och då tycker vi att vi tagit i......ordentligt. Men vem fasen ger 3-400 000 för lite plåt??

Annars har helgen varit ganska lugn. Tog in den gamla soffan som flyttat hem till Dalarna igen efter att ha bott några år i Stockholm. Den trivs i vårt kök som fick ett litet lyft.

Ställt om klockan också, som om man inte redan är tillräckligt trött!
Men i morgon ska vi fira. 30/3 1995 föddes nämligen självaste Prinsessan Julia ! 20 år sedan.....herregud, vad hände liksom.

Eländet fortsätter

Publicerad 2015-03-24 21:14:01 i Allmänt,

Micke försökte starta bilen i morse....den hade bestämt sig för att självdö!!
Batteribengt konstaterade att nog fanns det lite liv i kärran men en transplantation skulle vara oundvikligt. Batteribengt han har inga väntelistor eller vårdköer utan fixade transplantationen pronto!
Nytt batteri och Saaben fick nytt liv.

Imorgon är det dags för nästa operation,  fel i datalådan Och det ska fixas. Sen blir det besiktning på Torsdag och sen ska den bytas in fort som ögat innan det dyker upp fler fel!

Jag behöver också en Quick fix. Har en förlamande trötthet i hela kroppen. Fick röra på fläsket en del i helgen även om inte jag gjorde särskilt mycket. Kroppen är körd i botten efter denna vinter. Det står helt klart.
Flyttat är det åt lillebror i alla fall och vi fick en arbetsam men väldigt trevlig helg.

Bästa Linus han har fyllt 18 och fyra dagar efter självaste födelsedagen har han idag fått sitt efterlängtade körkort. Grattis till honom, i dubbel bemärkelse.

Bilelände

Publicerad 2015-03-19 23:01:44 i Allmänt,

Fick sms från verkstan. Bilen klar, 2364 kr, kändes ok......ända tills nästa sms från Micke. Vi måste in med fanskapet igen, nåt datatjafs var paj och måste bytas. 4500kr till!! Tjoho jublar plånboken!

Funderar skarpt på att byta in djävulstyget och skaffa nåt nyare. 10 000 kr i reparationer på mindre än ett år.....nä, det är inge kul. Amortera eller reparera, det är frågan.
Tar emot! Ville ju köpa skoter, kanske kan slå till på båda....yolo eller vad säger ungdomarna.

Nästa besvikelse, Orsa räkningen! Där får vi veta att dom tänker bygga om ytterligare, dom ska kapa tallarna och bygga nya platser. Dom tänker bygga bort charmen med Orsa! Mitt Orsa, där jag sprungit mellan tallar och bland kottar varje sommar sedan barnsben.
Den plats vi bokat för säsongen kanske inte blir tillgänglig. Lyxproblem men fasen, lite sorgligt är det.

Meen...12450 spänn ska ut för sommarsäsongen. Unnar oss det! Vår oas, vår återhämtning, lugnet....känns som vår livlina vissa perioder. Husvagn, trångt och eländigt, men alldelest underbart. Okammad med skönaste paltorna, osminkat och enkelt, strosar man runt och låter dagarna gå.

Jahapp!

Veckan är snart slut....tack och lov brukar Gottfrid säga och idag håller jag med. Har varit en skitvecka. Vi drar mot Stockholm imorgon innan vi sparkar igång den nya veckan på måndag.

Prisa Gud för skatteåterbäringen när den kommer kring midsommar
!

Hur är det?

Publicerad 2015-03-17 20:31:46 i Allmänt,

jo tack bra!

Så svarar man oftast på rubrikens fråga.
Men idag tänker jag vara ärlig, varför är det så himla svårt? Varför ska man återge livet som en romantisk film där allt bara är fantastiskt?

Nej idag är det skit! Har visserligen haft en bra dag på fortbildning i Tällberg, har en älskad familj och allt jag egentligen önskar mig. Men.....idag känns det ändå skit!

Det händer mycket i livet och jag hinner inte med, räcker inte till. Behövs på flera ställen samtidigt och jag har en konstant känsla av att jaga......jaga tid. Planera vardagen med jobb, mat, läxor, fritidstider osv för att plötsligt bli tvungen att ändra planerna då förutsättningarna förändrats.

På jobbet säger dom upp sig en efter en, en negativitet sprids, förväntningarna på oss som blir kvar ökar. Allt måste ju flyta. Trycket är högt och jag brukar inte vara stresskänslig men just nu är den tröskeln lägre och det är ett evigt jagande även där. Jaga tid, prestera, prestera, springa lite fortare, hjärtklappning, skynda, skynda.
Ny personal kommer, visst är det så, men de behöver ju också tid att komma in i verksamheten.

Träffade gamla kollegor från Jax dag, klump i magen, saknar många där och dit går ju all personal son slutar hos oss. I ett svagt ögonblick tänker jag......kanske skulle man....

Jag är trött, trött, trött......hela tiden. Sover dåligt, är lättirriterad och allmänt less. Hostar, och kraxar, kan inte träna, känner mig inte frisk, är ständigt sötsugen, omotiverad till det mesta. Tvättstugan svämmar över, huset är som en enda stor omrörd dammhög!

Japp så känns det idag!

Men imorgon sparkar vi igång en ny dag och då är förhoppningsvis känslan en annan!

Hej så länge.....

Hem till byn

Publicerad 2015-03-12 22:16:27 i Allmänt,

Ja inte riktigt men till grannbyn blev det en tur ikväll. Hämtade en soffa hos lillasyster. Fick samtidigt se hur hon bor. Hon har ju flyttat från byn till den stora staden Vansbro.
Riktigt mysig lägenhet, städat och fint, kaffe och duppa..... Ja lilla lillasyster är ju inte så liten längre.
Mor och far kom också, vi bangade den sista biten så dom fick åka till Vansbro istället.

Vansbro by night.

Jag tror micke skulle kunna bli inneboende med den här utsikten över stationsområdet.

Ledsen men jag blev förbjuden att lägga ut en bild på Ellen. Så hur lillasyster ser ut får ni inte veta förutom ni som redan vet.

Trevlig tur men nu är det natta ....

Hälsosamt och stärkande i fjällen

Publicerad 2015-03-08 22:32:23 i Allmänt,

Hemkommen från ett par intensiva dagar. For 7,00 igår morse och anlände ganska precis 12,00 till Messlingen i Härjedalen. Lilla Saab:en fick bekänna färg och det visade att den har vissa svagheter och nån fjällbil lär det aldrig bli av den. Vi kom inte ända upp till stugan utan fick parkera mitt i backen. Men det gick också bra 😀

Bytte om och sen drog vi iväg 8 personer på 5 skotrar till Kappruet och åt lunch.

Gulasch i solskenet.

Åkte vidare över fjäll och sjö till en hängbro. Klev av skotern och sjönk ner till låret i all snö.

Suddig hängbro 😀

Åkte vidare upp på toppen av Stoljan. Där blåste storm och vi fick hålla i Gottfrid för att han inte skulle flyga iväg

Mäktigt. Solsken och vi hade därmed de allra vackraste vyerna. Kunde inte fota så mycket då telefonen nästan flög ur händerna.

Tillbaka ner från fjället och till stugan. Där hade tydligen baren öppnat 😉 vi fikade och "barnen" åkte pulka

Agnes och Gottfrid tog en tur själva på leden ner till byn, Elin hängde på en stund och Linus byggde hopp.

Sen fick vi god middag, vin och hade jättetrevligt resten av kvällen. Kl 22 hade fjället sugit musten ur oss och vi kröp i säng.

Möttes av detta imorse

Bilden ville inte fånga fjället bakom trädtopparna men frukost utsikten var obetalbar.

Det här är branten som inte Saab:en pallade

Vi åkte över fjället till bruksvallarna för skotertävling. Och vilken spänning. Linus hamnade precis utanför finalplats men fick en chans i "sista chansen"

Hamnade på tionde plats efter starten men plockade placering efter placering och precis när han korsade mållinjen körde han om, blev trea och knep sista finalplatsen. I finalen kämpade han sig till en 6:e plats av 48 tävlande totalt! Riktigt riktigt bra.

Magisk helg, magisk natur, trevligt sällskap. Bilresan gick jättebra trots fem timmar enkel resa. Inte ett enda gnäll på vår 7 åring som somnade med orden : jag saknar fjällen!

Har boostat energi även om jag just nu känner mig ganska trött. Och jag tror inte det var sista gången i fjällvärlden.

Tusen tack räcker inte, till den Fantastiskt gästvänliga och generösa och trevliga familjen Erikson som bjöd upp oss till sitt vinterparadis.

Spårlöst borta

Publicerad 2015-03-06 22:19:13 i Allmänt,

Efter jobbet skulle vi till kupolen. Gottfrid hade sett fram emot detta och planerade lite shopping med sin egen hundring han sparat i en burk.

Han tog fram sin peng och satte sig med plattan en stund. När vi skulle åka var hundringen spårlöst borta!! Vi har fortfarande inte hittat den trots att vi vänt upp och ner på hela huset. Mystiskt

Nu är klockan ställd, kaffet laddat och varma kläder packat😀 imorgon väntar en lång bilresa innan vi hamnar i Messlingen i Härjedalen. Ser fram emot detta trots att set är en snabb visit och mycket bilåkning!

Jobbat några dagar

Publicerad 2015-03-04 22:03:19 i Allmänt,

Och det har faktiskt gått bra. Hostar, visst gör jag det, men det känns som normaltillståndet numer.

Har student på jobbet och kan konstatera att oj, vad olika människor det finns. Intressant och lärorikt även för mig. I vissa fall en utmaning.

Ser fram mot lördag. Upp i ottan för en snabb visit i härjedals fjällen. Lång bilresa, Lite skoteråkning på lördagseftermiddagen och sen är det skotertävling för Limpan på Söndag.

Innan dess två arbetsdagar.

Om

Min profilbild

Frida

Vi ska förverkliga vår husdröm och tar er med på resan.