Med risk att hamna i blåsväder......
Sitter och tittar på Nyheterna på TV. De pratar om att skiftarbetande föräldrar ska ha rätt att ha barnen på dagis på lediga dagar. 
 
Ja, det tycker jag att man kan få. Helt ok. MEN inte av de orsaker som nämns på nyheterna.
 
Jag blir uppriktigt irriterad.
 
Man intervjuar två mammor som båda säger samma sak. De arbetar som sjuksköterskor vilket jag också gör.
 
"För att kunna vara en bra förälder är det självklart att jag ska kunna lämna mitt barn på förskolan även under lediga dagar" säger den ena.
 
"Det är inte det att jag inte vill ta hand om mina barn, men för att orka med och för att kunna återhämta mig så behöver jag lämna barnen på förskolan på mina lediga dagar" säger den andra.
 
Bullshit!! säger jag. Eller kanske det är så att dessa människor aldrig skulle skaffat sig barn om det är så hemskt jobbigt att ta hand om dom. 
I min enfald trodde jag att återhämtning sker tillsammans med barnen och familjen, men jag kanske är omodern och gammalmodig.
 
Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle behöva ett helgöppet dagis för att kunna återhämta mig efter en arbetsvecka.
 
JAg älskar helgerna tillsammans med barnen och familjen. När vi umgås, gör saker tillsammans, äter lunch och middag tillsammans, myser i soffan.......etc Det är verklig återhämtning för mig. 
Jag har en ledig dag mitt i veckan också och då myser vi jag och Gottfrid. Äter sen frukost, strosar runt i pyamas lääänge och bara tar dagen som den kommer. Han älskar sina lediga dagar.
Men alla är vi olika. 
 
Visst, alla behöver vi egen tid och barnfri tid tillsammans med sin partner men om de inte umgås med barnen på sina lediga dagar när i hela friden umgås de då med sina barn?? 
Jag är inte bättre än nån annan men reagerade direkt på argumenten som de lades ut i TV.
 
Men jag sade ju att jag tyckte det var ok att ha barnen på dagis fastän man är ledig. Ja, det tycker jag, om det är för barnets skull. 
Alla barn är olika och vissa mår bättre av att ha en regelbundenhet utan några större avbrott i vardagen. 
Vissa barn med skiftarbetande föräldrar kanske har återkommande perioder med längre ledigheter och därför riskerar att inte komma in i gruppen osv. Eftersom de flesta barn är på dagis om dagarna kan man behöva vistas där av sociala skäl och för att få leka med kompisar osv.
 
Sen tycker jag det är ok om föräldrarna har olika saker inbokat på lediga dagar, tex läkarbesök, möten av olika slag osv. Då har nog barnet det roligare på dagis.
 
Men att lämna VARJE GÅNG man har en ledig dag enbartför sin egen återhämtnings skull....Nää, 
 
Anonym

Jag trodde man skaffade barn för att man ville ta hand om dem...Men mammorna på tv:n kanske måste jobba extra för att skicka bort dem på internat när de börjar lågstadiet...Då måste man ju förstå att det kostar att ligga på topp!
Märkligt resonemang. Och att man sedan går ut på bästa sändningstid är ju nåt som borde få dem att vakna upp,..

Marie

Glömde skriva att det kom från mig ovanstående!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress