Min rikedom
Det slår mig alltsom oftast vilken stor rikedom jag har. Jo, jag är en mycket rik människa. Jag tjänar inte massor med pengar, jag är inte ekonomiskt oberoende, långt därifrån. Jag har dock tak över huvudet, bor i en nybyggd villa med alla bekvämligheter, har bil, husvagn, äter gott, dricker gott, har kläder att sätta på mig osv, osv.
 
Det här är jag ju ine ensam om, ett ganska normalt tillstånd för en medelsvensson.
 
MEN den största rikedomen är sex människor som kommit från antingen mig eller M. Sex människor i olika storlekar som bringar lädje (och gråa hår) varje dag. 
 
Att leva i en sk. styvfamilj är inte lätt, den som påstår det är en stor lögnare. Det är inte lätt för de vuxna men de har ju ändå valt situationen samtidigt som de valde varandra. 
Men det kan sannerligen inte vara lätt för barnen. De har ju liksom inget val utan tvingas acceptera en ny vuxen i dess liv och många gånger nya "syskon". 
Föräldrarna må ha träffat sin stora kärlek men barnen kanske har tvingats ihop med människor som de inte alls gillar. 
 
För 12,5 år sedan träffade jag min kärlek, med honom följde 3 extra små människor. Vägen genom livet dessa år har varit både krokig och brant, det har stormat och gnagts både bland vuxna och barn. Vilken plats ska man ta? vilken är min roll? Hur ska jag ställa mig i de situationer som uppstår? det är frågor jag ställt mig som vuxen och förmodligen har barnen också funderat kring det. Barn är dock mer handgripliga och har många gånger försökt kriga sig till en plats på toppen. 
Trots att vi försökt förstå och försökt ta det mesta i barnens takt så har man ändå inte kunnat undvika konflikter. 
 
Allt har såklart inte varit jobbigt, jag kommer till det.
 
Stackars barn! Jo, jag tycker det, det kan inte vara lätt att vara skilsmässobarn. Jag har inte varit det själv, har haft den stora förmånen att ha mamma och pappa under samma tak. Det är väl en av anledningara till att jag många gånger haft svårt att veta vad som är bäst i storfamiljens vardag. Ibland har jag tagit fel beslut, agerat fel och förmodligen gjort någon av familjemedlemmarna besviken, ledsen och arg. Det har inte varit av elakhet utan helt enkelt oförstånd och många gånger en trötthet över att inte kunna slappna av riktigt i min roll som mamma/styvmamma. Ber om ursäkt för det. Om det är till någon tröst så har jag många gånger känt mig som "den elaka styvmodern".
 
Jag tror att det är lätt att missförstånd uppstår som kanske inte alls har med styvfamiljen att göra, saker som förmodligen skulle uppstå även om man vore en biologisk familj. Vad jag kan minnas så var jag och min bror långt ifrån sams jämt (i stort sett aldrig under uppväxten och jag kunde inte förstå hur jag någonsin skulle kunna umgås med honom på ett civiliserat sätt), vi slogs och bråkade precis som våra barn gjort under åren.
 
Därför blir jag varm i hela kroppen och hjärtat slår ett extra slag av glädje när jag ser på dom idag. De tar hand om varandra, umgås, har roligt tillsammans, tycker om varandra och kallar varandra för syster och bror, saknar varandra etc. 6 människor som trots allt gnag och slit blivit fina, trygga människor som gör mig stolt varje dag. 
 
Louise  Hästtokig tjej som alltid envist sett till att nå sina mål. Skaffade sig en häst (när övriga familjen var på semester). Kämpade och slet med häst, jobb och skola. Klarade det galant. Sliter fortfarande med häst jobb och skola och gör det även nu med bravur. Tar hand om sina småsyskon som den storasyster hon är. Omtänksam, generös och trygg :)
 
Niclas En liten slarver med hett temperament. Gav oss en del gråa hår men också mycket glädje med sin roliga humor. En omtänksam storebror med sinne för affärer. Tog gärna med sig Lillasyster vid jultidningsförsäljning för att göra ett gott intryck och därmed sälja lite mer. Han har växt upp till en fin ung man som jobbar och sliter och klarar sig fint utan lillasyster :)
 
Jonas Har alltid gått sina egna vägar. När kompisarna spelade fotboll började han på Bowling, när andra spelade gitarr spelade han Valthorn och när andra valde spanska så valde han japanska. Nu går han sista året på gymnasiet och ser fram emot körkort och lastbilskort. Har även han fått jobb, på samma företag som brorsan :)
 
Julia Envis och också hon med hett temperament. Visste man inte bättre kunde man misstänka att hon och Niclas hade samma blod i ådrorna. En liten samlare som samlat på allt från tomma matförpackningar till sudd. Hon bestämde sig tidigt för att bli rik. Driftig och företagssam har hon många bollar i luften. Även hon jobbar på samma företag som "brorsorna" :)
 
Agnes Lillasyster som såg till att uttnyttja situationen som liten. Många lurigheter som hon (enligt henne själv) var helt oskyldig till. Tar livet lite piano och stressar inte i onödan och det är en bra egenskap. Har den filosofin att allt löser sig. Kämpar på sista året i Grundskolan och våndas över de val som komma skall. Snäll storasyster till sin lillebror som blir jätteglad när Agnes hämtar på Dagis.
 
Gottfrid Lillebror som kom med buller och bång för att "knyta ihop säcken". Han har fått något från alla. Envishet, temperament, går sina egna vägar, har mycket hyss för sig och vet vad han vill. Älskar sin cykel och sin Cykelträning. Ger oss MASSOR med gråa hår men också så mycket glädje och är någon som vi alla samlas kring. Han ser upp till alla sina syskon och har det ganska priviligerat.
 
Tack för att ni finns i mitt liv och tack för att jag får finnas i ert.
Så mycket roligt som vi ändå har upplevt genom åren och jag hoppas verkligen att vårt styvfamiljeliv också kunnat ge er trygghet glädje och kärlek på er väg mot livet...
 
 
 
Louise

<3

ellen

hahahahahahaha fan vad jag dog när jag läste (och blev påmind) av niclas jultidningsförsäljning med agnes. hahaha, kan vara det skönaste som någon gjort, någonsin!

Marie

Men så fint skrivet Frida! Alla barnens egenskaper, måste kännas bra för dem att läsa och se att du faktiskt har gjort det bästa du kunnat. Good enought mother!

Majsan

En rikedom som inte alla har eller någonsin kommer att få. Håller med Marie, så fin skrivet, <3.

Julia

<3 love U mami! <3

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress