Första dagen....
Utan en endaste värktablett så vi provar första natten utan hostmedicin. 

Sen är det det där med att jobba på kondisen. Två promenader uppför halva pulkabacken och jag var slut. Hostade som om lungorna ville ut och flåsade som ett ånglok. Men jag fick röra mig lite i alla fall och det blir bättre och bättre. 

Söndag kväll och ny jobbvecka. 

Gottfrid var ivrig att prata med Morfar idag. Han tog luren 
"Hej Morfar, om du får mycket pengar kan väl du köpa en miniskoter till mig?" 
Ja, det är Morfar som brukar stå med motorfordonen så han hoppade helt över att fråga oss, föräldrarna. Han gick direkt till Morfar. 

Sen funderade han på kvällen: 
"Morfar pratar ett annat språk så jag hörde inte riktigt vad han sa" 

Ja men, sa jag, han pratar ju Äppelbomål. Men det gör ju jag också ibland. (Tydligen alldelest för sällan tyvärr, ska skärpa mig). 

Han funderade lite på vad jag sagt, tog plattan och tittade på nån film på Youtube. Sen kom han igen: 
"Mamma, jag Undrar hur den här filmen skulle låta på Äppelbospråket?" 


Stackars barn som inte kan Äppelbospråket. Sveriges vackraste dialekt. Måste prata mer så ungen lär sig. 

Marie Hysing

Älskar när du pratar "sådär"!!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress