Madeira Del 1

Nu äntligen ska ni få se lite av vår resa till Madeira. Underbar ö, fantastisk natur, fantastiska människor, fantastisk mat, och fantastiskt trötta ben.

Vi började en tidig tisdagsmorgon på arlanda

Flygresan gick alla tiders och vi landade på ett varmt madeira. Trötta men nöjda att vara framme.

Vi hade beställt taxi till hotellet och det var jätteskönt att slippa vänta på att charterbussen skulle fyllas och transportera massor av människor.
Vi kom fram till hotellet och möttes av denna utsikt från Min Mickes och Gottfrids balkong.

Vi började med att se till att inhandla vatten och förnödenheter och sen blev det fokus på lunch.
Flera i sällskapet är minst sagt känsliga för hunger och ett mindre drama bröt ut innan vi fick mat i magen. När detta var överstökat var fokus på att vila.
Vi kraschade vid poolen.

Damen ovan är inte jag om någon trodde det.

Vi avslutade dagen, sanslöst trötta, på en resturang strax bredvid hotellet. Gott, trevligt och STORA välfyllda vinglas blev kontentan av det och vindrickarna fnissade hem trötta och lite yrsliga.

Dag 2

Vaknade tidigt och hur skönt är det inte att kunna gå ut på balkongen i shorts och linne och se ut över soluppgången och havet.

Fick sällskap av min fina kille

Efter frukost bestämde vi oss för att ta vara på den soliga dagen då olyckskorparna (i detta fall Julia och Louise) hade kraxat (tillsammans med smhi) om att det skulle regna resten av veckan.
Vi tog en taxi till stranden.

Stränderna på Madeira är svarta, lvasand, och det var häftigt. Vågorna var höga och vi fick hålla vår minsting hårt för att inte ha honom med en våg rakt ut i atlanten.

Damen till vänster klarade inte vågen, det slog omkull henne och hon tumlade runt en lång stund innan hon kom upp på benen igen.

Här svalkade vi oss med nån öl, en kanna sangria, glass och lite lunch också.
Gottfrid börjar bli världsvan och skötte sina inköp själv. Snackade engelska som värsta engelsman och trixade med sina Euro.
På kvällen tog vi en promenad ner till stan. Och det var verkligen NER till stan. Värsta backen ledde ner till centrum och till hamnen. Denna backe skulle vi sedan traska upp och nerför hela veckan.

Vi åt på en resturang som hetta Marina Terrace och vår lilla bankdirektör och största förhandlare (Julia)frågade om vad det var för priser. "Vi har alla priser, och vi bjuder på en kanna Sangria" ....Deal!
Gottfrid behandlades som en kung. Liksom på alla resturanger så var barn alltid välkomna. De fixade till menyer som passade honom och han har väl aldrig ätit så bra.
Här åt jag grillade sardiner och det var väl inte veckans höjdpunkt direkt. Gott men inte vad jag tänkt mig. Hjärnsläpp kallas det. För övrigt var maten kanon den kvällen också.

Passerade utanför Ronaldos hotell på vägen hem, innan vi började promenaden uppför backen.

Så har vi då kommit till Dag 3, Torsdag.

Solen sken även då, olyckskorparna till trots, och vi ringde vår vän Liliano, taxichauffören. Hyrde honom för en dag och han körde runt oss på nordvästra delen av ön. Målet var saltvattenpoolerna i Puerto Moniz
Vi kom dit och det var ännu en upplevelse. Många mäktiga vyer efter vägen, det tog ungefär en timme i bil dit och vädret varierade på norra sidan. Men hur fantastiskt.

Vädret var inte det bästa på norra sidan och vi badade inte länge. Åt lunch och sen fick vi en tur efter serpentinvägar över bergen  till den vita stranden. En av två vita stränder med Importerad sand från fastlandet.

Efter en lång dag med många upplevelser så var vi trötta. På kvällen gick vi 10 minuter från hotellet och åt middag på Mamma Mia.
Supergod trerätters för 15 Euro.
Gottfrid slog till med en spiderman pizza

Trevlig dag och trevlig kväll. God mat men lite klantiga servitriser. Jonas fick en vinflaska i ryggen och en nästan i huvet. Julia Louise och Micke skulle dela på en flaska vin till maten men fick inarsitt glas. Vi klagade på detta och fick då in en helt ny flaska. haha...fick hjälpas åt med den och det var nog tur att vi hade nära hem.

Oj vad mycket att återuppleva och berätta om. Får nog ta fortsättningen en annan dag.